0(0)

Kobieta

Opis

starożytność
Anakreont „Piosenka”
Biblia „Nowy Testament” (Maria – kobieta wybrana, wyjątkowa; Marta – kobieta, gospodyni)
Biblia „Stary Testament” („Księga Rodzaju” – Ewa, pierwsza kobieta; „Księga Judyty”; kobieta – bohater: Judyta, Estera, Rut; „Pieśń nad pieśniami” – kobieta, uosobienie piękna, zmysłowości)
Homer „Iliada”
Homer „Odyseja”
Owidiusz „Przemiany” „Metamorfozy”
Parandowski Jan „Mitologia” (Hera – kobieta, władczyni; Demeter – kobieta, gospodyni całej ziemi; Afrodyta – kobieta próżna; Helena – kobieta, wzór urody; Penelopa – kobieta, uosobienie wierności; Io – kobieta szalona; Jokasta, Klitajmestra, Eurydyka – kobieta przeklęta; Eurydyka – kobieta spełniona w miłości; Pandora, Demeter, Kora)
Safona „Podnieście w gorę dach”
Safona „Pogarda dla nie znającej poezji”
Safona „Zazdrość”
Sofokles „Antygona”
Sofokles „Król Edyp”

średniowiecze
Bédier Józef „Dzieje Tristana i Izoldy” (Izolda – kobieta rozdarta wewnętrznie, kobieta – kochanka)
„Bogurodzica”
Dante Alighieri „Boska komedia” (kobieta ubóstwiona, kobieta – świętość)
„Lament świętokrzyski”, „Posłuchajcie Bracia Miła”, „Żale Matki Boskiej pod krzyżem”
„Legenda o świętym Aleksym” (kobieta odrzucona)
„Pieśń o Rolandzie” (kobieta – dama serca średniowiecznego rycerza)
„Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (kobieta – symbol śmierci)
Słota (Złota) Przecław „O zachowaniu się przy stole” „O chlebowym stole” (kobieta – „krewna” Matki Boskiej, istota godna szacunku)
Villon François „Wielki Testament”
Villon François „Wielki Testament” (Gruba Małgośka – kobieta sprośna, kobieta lekkich obyczajów)

renesans
Boccaccio Giovanni „Dekameron” „Sokół” (Monna Giovanna – kobieta samodzielna, niezależna)
Dante Alighieri „Boska komedia”
Kochanowski Jan „Do Hanny” (kobieta nieczuła)
Kochanowski Jan „Odprawa posłów greckich”
Kochanowski Jan „Treny”
Petrarca Francesco „Sonety do Laury” (kobieta upragniona, ukochana, ubóstwiana)
Szekspir William „Hamlet” (kobieta zdradziecka)
Szekspir William „Król Lear”
Szekspir William „Makbet” (Lady Makbet – kobieta bujnej natury, kobieta – zbrodniarka, kobieta – indywidualność; Czarownice, wiedźmy – kobieta – uosobienie złowrogiej tajemniczości, kobieta – demon, kobieta – symbol zła)
Szekspir William „Romeo i Julia” (kobieta ubóstwiana, kobieta kochana)
Szymonowic Szymon (Simonides Simon) „Żeńcy”

barok
Bielski Marcin „Sejm niewieści”
Corneille Pierre „Cyd” (Chimena – kobieta honoru, kobieta niezłomna; Królewna – kobieta nieszczęśliwie zakochana)
Molier „Skąpiec” (kobieta ubezwłasnowolniona, kobieta zależna od mężczyzny)
Molier „Świętoszek” (kobieta mądra, kobieta sprytna, kobieta gotowa ratować ukochanego mężczyznę)
Morsztyn Jan Andrzej „Desperacyja” (kobieta – obiekt westchnień mężczyzny)
Morsztyn Jan Andrzej „Do jednej” (kobieta – istota pełna wad)
Morsztyn Jan Andrzej „Do panny” (kobieta – obiekt nieszczęśliwej miłości)
Morsztyn Jan Andrzej „Do tejże” (kobieta – uosobienie zmysłowego piękna)
Morsztyn Jan Andrzej „Niestatek (I)” (kobieta w oczach mężczyzny)
Morsztyn Jan Andrzej „Niestatek (II)” (kobieta zmienna, kobieta o wielu obliczach)
Morsztyn Jan Andrzej „Przyjaciółka” (kobieta – kochanka, kobieta – przedmiot marzeń mężczyzny)
Naborowski Daniel „Do Anny”
Naborowski Daniel „Na oczy królewny angielskiej, która była za Fryderykiem, falcgrafem reńskim, obranym królem czeskim”

oświecenie
Diderot Denis „Kubuś Fatalista i jego pan”
Karpiński Franciszek „Do Justyny. Tęskność na wiosnę”
Karpiński Franciszek „Laura i Filon” (kobieta zakochana)
Krasicki Ignacy „Dewotka”
Krasicki Ignacy „Żona modna” (kobieta pusta, próżna, głupia)
Niemcewicz Julian Ursyn „Powrót posła” (Starościna Gadulska – kobieta próżna; Podkomorzyna – kobieta oświecona, kobieta – patriotka, kobieta – wzór polskiej szlachcianki)
Rousseau Jean Jacques „Julia, czyli Nowa Heloiza” (kobieta ubóstwiana)

romantyzm
Byron George Gordon „Giaur” (Leila – kobieta – własność męża)
Goethe Johann Wolfgang „Cierpienia młodego Wertera” (kobieta ubóstwiana, kobieta – anioł, kobieta – romantyczna kochanka)
Krasiński Zygmunt „Nie-Boska komedia” (kobieta niespełniona, kobieta nieszczęśliwa)
Mickiewicz Adam „Do M***”
Mickiewicz Adam „Do matki Polki”
Mickiewicz Adam „Dziady” część II
Mickiewicz Adam „Dziady” część III
Mickiewicz Adam „Dziady” część IV (kobieta niewierna, kobieta sprawiająca zawód, kobieta – powód wielkich cierpień mężczyzny)
Mickiewicz Adam „Grażyna”
Mickiewicz Adam „Konrad Wallenrod” (kobieta kochająca)
Mickiewicz Adam „Pan Tadeusz” (Telimena – kobieta dojrzała, poszukująca męża; Zosia – kobieta – uosobienie niewinności)
Mickiewicz Adam „Pani Twardowska”
Mickiewicz Adam „Romantyczność”
Mickiewicz Adam „Rybka”
Mickiewicz Adam „Śmierć Pułkownika”
Mickiewicz Adam „Świtezianka”
Mickiewicz Adam „Świteź”
Słowacki Juliusz „Balladyna”
Słowacki Juliusz „Do matki”
Słowacki Juliusz „Kordian” (Laura, Wioletta – kobieta pusta, próżna, kobieta obojętna)
Słowacki Juliusz „Rozłączenie”

pozytywizm
Balzak Honoriusz „Ojciec Goriot” (Klara Beauséant – kobieta dumna)
Dostojewski Fiodor „Zbrodnia i kara” (Sonia Marmieładow – kobieta – uosobienie dobroci, bezinteresownej miłości)
Flaubert Gustave „Pani Bovary” (Emma Bovary – kobieta niespełniona, kobieta nieszczęśliwa)
Orzeszkowa Eliza „Nad Niemnem” (Emilia Korczyńska – kobieta – lalka, uosobienie sztuczności; Maria Kirłowa – kobieta – gospodyni, kobieta stojąca na straży ogniska domowego; Marta Korczyńska – kobieta – towarzyszka w pracy; Justyna Orzelska – kobieta decydująca o sobie kobieta samodzielna)
Prus Bolesław „Kamizelka”
Prus Bolesław „Lalka” (Izabela Łęcka, Ewelina Janocka – kobieta sztuczna, kobieta pusta, salonowa lalka; Helena Stawska – kobieta emancypantka; Wąsowska – karykatura emancypantki; Prezesowa Zasławska – kobieta – wzór)
Sienkiewicz Henryk „Ogniem i mieczem” (Helena Kurcewiczówna – kobieta – uosobienie piękna, kobieta ubóstwiana)
Sienkiewicz Henryk „Pan Wołodyjowski” (Basia – kobieta – „Hajduczek”, towarzyszka polskiego rycerza; Krzysia Drohojowska – kobieta – posąg)
Sienkiewicz Henryk „Potop” (Oleńka Billewiczówna – kobieta – wzór Polki-patriotki)
Sienkiewicz Henryk „Szkice węglem”
Tołstoj Lew „Anna Karenina” (kobieta opętana miłością)
Zola Emil „Nana” (kobieta – demon, kobieta – obiekt pożądania, kobieta – uosobienie erotyzmu)

Młoda Polska, modernizm
Kasprowicz Jan „Dies irae”
Przerwa-Tetmajer Kazimierz „Ja, kiedy usta…”
Przerwa-Tetmajer Kazimierz „Lubię, kiedy kobieta”
Reymont Władysław Stanisław „Chłopi” (Jagna – kobieta – uosobienie kobiecości, esencja kobiecości, kobieta – obiekt pożądania)
Wyspiański Stanisław „Wesele” (Rachela – kobieta fatalna, femme fatale)
Zapolska Gabriela „Moralność pani Dulskiej” (Aniela Dulska – kobieta – despotka, kobieta – żandarm)
Żeromski Stanisław „Ludzie bezdomni” (Joasia – kobieta wyemancypowana, kobieta odrzucona)

dwudziestolecie międzywojenne
Bułhakow Michaił „Mistrz i Małgorzata” (Małgorzata – kobieta – kochanka, kobieta oddana bez reszty)
Dąbrowska Maria „Noce i dnie” (Barbara Niechcic – kobieta pełna sprzeczności)
Gombrowicz Witold „Ferdydurke”
Iwaszkiewicz Jarosław „Brzezina”
Iwaszkiewicz Jarosław „Panny z Wilka”
Leśmian Bolesław „W malinowym chruśniaku” (kobieta – obiekt adoracji, uosobienie erotyzmu)
Nałkowska Zofia „Granica” (Justyna Bogutówna – kobieta bez reszty oddana)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz „Lubię, kiedy kobieta”
Schulz Bruno „Sklepy cynamonowe”
Żeromski Stanisław „Przedwiośnie” (Laura Kościeniecka – kobieta – demon, kobieta świadoma swojej kobiecości; Wanda – budzenie się kobiecości; Karolina Szarłatowiczówna – kobieta odrzucona)

II wojna światowa
Baczyński Krzysztof Kamil „Biała magia”
Baczyński Krzysztof Kamil „Elegia o… (chłopcu polskim)”
Baczyński Krzysztof Kamil „Modlitwa do Bogarodzicy”
Herling-Grudziński Gustaw „Inny świat”
Krall Hanna „Zdążyć przed Panem Bogiem”
Nałkowska Zofia „Medaliony”

współczesność
Białoszewski Miron „Wywiad”
Brecht Bertolt „Matka Courage i jej dzieci”
Coetzee John Maxwell „Hańba”
Herbert Zbigniew „H.E.O.”
Iłłakowiczówna Kazimiera „Opowieść małżonki świętego Aleksego”
Mrożek Sławomir „Tango” (Eleonora – kobieta wyzwolona)
Orwell George „Rok 1984” (Julia – kobieta – buntowniczka, kobieta odważna, niezależna, łamiąca zasady)
Rymkiewicz Jarosław Marek „Daphnis w drzewo bobkowe przemieniła się”
Szymborska Wisława „Kobiety Rubensa”
Szymborska Wisława „Monolog dla Kasandry”

sztuka – malarstwo
Abbiati Filippo „Zasłabnięcie Estery przed Aswerusem”
Alchimowicz Kazimierz „Na etapie”
Bacciarelli Marceli „Portret Izabelli Lubomirskiej”
Benton Thomas Hart „Zuzanna i starcy”
Borowski Wacław „Diana”
Bosh Hieronim „Raj ziemski”
Botticelli Sandro „Powrót Judyty do Betulii”
Brandt Józef „Pożegnanie”
Carracci Agostino „Judyta z głową Holofernesa”
Carravagio „Judyta i Holofernes”
Chagall Marc „Izaak pojmuje Rebekę za żonę”
Cranach Lucas „Adam i Ewa”
Cybis Bolesław „Primavera”
Czyżewski Tytus „Akt z kotem”
Donatello „Stworzenie kobiety”
Durer Albrecht „Adam i Ewa”
Durer Albrecht „Portret matki”
Frydrysiak Bernard „Babka z moździerzem”
Gentileschi Artemisia „Judyta i Holofernes”
Gerson Wojciech „Odpoczynek – Po kąpieli”
Gierymski Aleksander „W altanie”
Gierymski Aleksander „Żydówka z cytrynami”
Goes Hugo van der „Grzech pierworodny”
Gottlieb Leopold „Białe kobiety”
Gottlieb Maurcy „Powitanie Natana przez Rechę”
Gottlieb Maurcy „Sulamith – Dama z wachlarzem”
Grottger Artur „Akt”
Grottger Artur „Powitanie powstańca”
Grottger Artur „Pożegnanie”
Grottger Artur „Przejście przez granicę”
Hofman Vlastimil „Madonna”
Huges Artur „Ofelia”
Kramsztyk Roman „Portret aktorki Marii Strońskiej”
Kwiatkowski Teofil „Syreny”
Lama Giulia „Judyta i Holofernes”
Lesser Aleksander „Rycerz i branki”
Łuszczkiewicz Władysław „Portret narzeczonej”
Malczewski Jacek „Przy studni”
Malczewski Jacek „Śmierć Ellenai”
Mantegna Adnrea „Judyta z głową Holofernesa”
Matejko Jan „Dziewica Orleańska”
Mehoffer Józef „Dziwny ogród”
Mehoffer Józef „Portret żony”
Michałowski Piotr „Amazonka”
Minden Bertram von „Stworzenie kobiety”
Mur Ramon de „Adam i Ewa wygnani z raju ziemskiego”
Niesiołowski Tymon „W kąpieli”
Picasso Pablo „Panny z Avignon”
Piotrowski Maksymilian Antoni „Śmierć Wandy”
Podkowiński Władysław „Szał”
Poussin Nicolas „Wiosna (Adam i Ewa w raju ziemskim)”
Preti Mattia „Judyta i Holofernes”
Pronaszko Zbigniew „Portret żony”
Rafael Santi „Madonna z dzieciątkiem”
Ricci Sebastiano „Estera przed Aswerusem”
Rodakowski Henryk „Portret matki artysty”
Rubens Peter Paul „Adam i Ewa”
Siemiradzki Henryk „Rzymska sielanka”
Siemiradzki Henryk „Taniec wśród mieczy”
Simmler Józef „Przysięga królowej Jadwigi”
Simmler Józef „Śmierć Barbary Radziwiłłówny”
Szczęsny Kowarski Felicjan „Elektra”
Szermentowski Józef „W parku”
Ślendziński Ludomir „Portret żony Ireny”
Ślewiński Władysław „Czesząca się”
Tinotretto Jacopo „Grzech pierworodny”
Tintoretto Jacopo „Zuzanna i starcy”
Tycjan „Adam i Ewa w raju”
Tycjan „Adam i Ewa”
Veronesse Paolo „Stworzenie kobiety”
Vinci Leonardo „Mona Lisa”
Winkler Konrad „Portret żony”
Witkiewicz Stanisław Ignacy „Portret kobiecy”
Włodarski Marek „Fryzjer”
Żmurko Franciszek „Kobieta z wachlarzem”

sztuka – film
Barański Andrzej „Kobieta z prowincji”
Bay Michael „Pearl Harbor”
Bennett Edward „Kobieta na wojnie”
Besson Luc „Joanna D’Arc”
Buczkowski Leonard „Przygoda na Mariensztacie”
Cameron James „Terminator 2”
Cameron James „Terminator”
Clair Malcolm St „Bezwstydna kobieta”
Dymek Janusz, Bugajski Ryszard „Kobieta i kobieta”
English Diane „Kobiety”
Farberbock Max „Kobiety w Berlinie”
Fellini Federico „Miasto kobiet”
Fethke Jan „Irena do domu”
Fincher David „Ciekawy przypadek Benjamina Buttona”
Gerard François „Jedwab”
Gibson Mel „Pasja”
Giurgiu Tudor „Niebezpieczne związki”
Heer Rolf De „Tajemnica Aleksandry”
Hekmat Manijeh „3 kobiety w różnym wieku”
Holland Agnieszka „Kobieta samotna”
Ikonomow Władysław „Pięć kobiet na tle kobiet”
Jeunet Jean-Pierre „Amelia”
Kieslowski Krzysztof „Trzy kolory: Biały”
Kieslowski Krzysztof „Trzy kolory: Czerwony”
Kieslowski Krzysztof „Trzy kolory: Niebieski”
Kondriatuk Janusz „Jak zdobyć pieniądze, kobietę i sławę”
Konecki Tomasz „Lejdis”
Korsak-Gołogowski Witalis „Kobieta”
Kosminsky Peter „White Oleander”
Lenczewski Władysław „Kobieta, która widziała śmierć”
Leon Jean „Czy lubicie kobiety”
Lombardero Manuel „W ramionach dojrzałej kobiety”
Lyne Adrian „Niemoralna propozycja”
Maguire Sharon „Dziennik Bridget Jones”
Mandoki Luis „Kiedy mężczyzna kocha kobietę”
Nyczka Ryszard Maciej „Kobieta z papugą na ramieniu”
Petersen Wolfgang „Troja”
Rosa Michał „Rysa”
Różewicz Stanisław „Kobieta w kapeluszu”
Różewicz Stanisław „Trzy kobiety”
Russell Ken „Zakochane kobiety”
Rybkowski Jan „Autobus odjeżdża o 6.20”
Sass Barbara „Historia niemoralna”
Sass Barbara „Pani Bovary to ja”
Scott Ridley „Thelma i Louise”
Scott Ridley, Cameron James „Obcy 2”
Scott Ridley, Cameron James „Obcy”
Stiller Mauritz „Spowiedź uczciwej kobiety”
Swicord Robin „Rozważni i romantyczni – Klub miłośników Jane Austin”
Togay Can „Kobieta na wczasach”
Wachowski Andy i Larry „Matrix”
Wainwright Rupert „Stygmaty”
Włodarczyk Hanna „Bluszcz”
Zanussi Krzysztof „Dom kobiet”
Zaorski Janusz „Sprawa kobiet”
Żuławski Andrzej „Kobieta publiczna”

sztuka – muzyka
Grechuta Marek „Będziesz moją damą”
Majewska „Być kobietą”
Żebrowski Michał „Lubię kiedy kobieta”

O instruktorach

0 (0 Oceny)

166 Kursy

0 studenci

Darmowy