0(0)

Przemiana, metamorfoza bohatera

Opis

starożytność
Biblia „Nowy Testament” (Kana Galilejska – przemiana – element cudotwórczy; syn marnotrawny – przemiana wewnętrzna; Ciało i Krew Chrystusa; Szaweł – przemiana wewnętrzna)
Biblia „Nowy Testament” „Ewangelie”
Biblia „Stary Testament” (żona Lota – przemiana jako kara za nieposłuszeństwo)
Biblia „Stary Testament” „Księdza Hioba” (przemiana – katastrofa)
Biblia „Stary Testament” „Księga Rodzaju”
Owidiusz „Przemiany”
Parandowski Jan „Mitologia” (myśliwy Akreon i Atemida; Dafne – przemiana jako ratunek; Proteusz, bożek morski – przemiana – możność przybierania różnych postaci; Niobe – przemiana z powodu wielkiego cierpienia)

średniowiecze
Bédier Joseph „Dzieje Tristana i Izoldy” (przemiana – kaprys losu)
Dante Alighieri „Boska komedia”
„Lament świętokrzyski”, „Posłuchajcie Bracia Miła”, „Żale Matki Boskiej pod krzyżem”
„Legenda o świętym Aleksym” (przemiana jako droga dążenia do doskonałości)
„Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (przemiana człowieka żywego w trupa)

renesans
Kochanowski Jan „Do gór i lasów” (przemiana – zmienność życia ludzkiego)
Kochanowski Jan „Treny” (przemiana światopoglądowa)
Szekspir William „Hamlet” (przemiana jako sposób na podjęcie walki ze złem)
Szekspir William „Makbet” (przemiana wewnętrzna)

barok
Twardowski Samuel „Dafnis drzewem bobkowym”
Molier „Świętoszek” (przemiana jako sposób na osiągnięcie celu)

oświecenie
Defoe Daniel „Przypadki Robinsona Cruzoe”
Krasicki Ignacy „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” (przemiana – skutek doświadczeń nabytych na wyspie Nipu)

romantyzm
Byron George Gordon „Giaur”
Byron George Gordon „Kain”
Goethe Johann Wolfgang „Cierpienia młodego Wertera”
Goethe Johann Wolfgang „Faust” (przemiana – skutek zaprzedania duszy Diabłu)
Hugo Wiktor „Nędznicy”
Krasiński Zygmunt „Nie-Boska komedia” (przemiany wewnętrzne Hrabiego Henryka; przemiana Marii)
Mickiewicz Adam „Dziady” część III (przemiana wewnętrzna)
Mickiewicz Adam „Dziady” część IV
Mickiewicz Adam „Konrad Wallenrod” (przemiana jako sposób na walkę z siłami wroga)
Mickiewicz Adam „Lilije”
Mickiewicz Adam „Pan Tadeusz” (przemiana wewnętrzna jako droga odpokutowania win)
Mickiewicz Adam „Romantyczność”
Shelley Mary Percy „Doktor Frankenstein”
Słowacki Julian „Balladyna” (przemiana na gorsze – skutek żądzy panowania nad światem)
Słowacki Juliusz „Kordian” (przemiana wewnętrzna – skutek krytycznej oceny świata)

pozytywizm
Balzak Honoré de „Ojciec Goriot” (przemiana – skutek wpływu środowiska)
Dickens Karol „Opowieść wigilijna”
Dostojewski Fiodor „Zbrodnia i kara” (przemiana wewnętrzna – chęć odpokutowania win)
Orzeszkowa Eliza „Nad Niemnem”
Prus Bolesław „Lalka” (przemiana – skutek rozczarowania rzeczywistością)
Sienkiewicz Henryk „Krzyżacy”
Sienkiewicz Henryk „Potop” (przemiana wewnętrzna – chęć odpokutowania win)
Stevenson Robert Louis „Doktor Jekyll I pan Hyde”

Młoda Polska, modernizm
Conrad Joseph „Jądro ciemności”
Reymont Władysław Stanisław „Chłopi” (Antek – przemiana – skutek życiowych doświadczeń; Hanka – przemiana – skutek życiowych doświadczeń)
Zapolska Gabriela „Moralność pani Dulskiej”
Żeromski Stefan „Ludzie bezdomni” (przemiana na rzecz pomocy najuboższym)

dwudziestolecie międzywojenne
Bułhakow Michaił „Mistrz i Małgorzata” (przemiany mieszkańców Moskwy – skutek działania szatańskich sił; przemiana pod wpływem doświadczeń życiowych; przemiana pod wpływem miłości)
Dąbrowska Maria „Noce i dnie”
Gombrowicz Witold „Ferdydurke” (przemiana Józia – wszechwładza formy)
Kafka Franz „Proces”
Nałkowska Zofia „Granica”
Schulz Bruno „Sklepy cynamonowe” (przemiany ojca – mieszanie się elementów fantastycznych z rzeczywistymi; realizacja konwencji onirycznej)
Witkiewicz Stanisław Ignacy (Witkacy) „Szewcy” (przemiana – sposób na pokazanie absurdalnej rzeczywistości)
Żeromski Stefan „Przedwiośnie” (przemiany bohatera – sygnał różnych postaw bohatera)

II wojna światowa
Andrzejewski Jerzy „Popiół i diament” (przemiana pod wpływem miłości)
Herling-Grudziński Gustaw „Inny świat” (przemiana pod wpływem warunków bytowych)
Moczarski Kazimierz „Rozmowy z katem” (przemiana pod wpływem ideologii nazistowskiej – z żołnierza w kata, mordercę)
Różewicz Tadeusz „Ocalony” (przemiana pod wpływem doświadczeń wojennych)

współczesność
Camus Albert „Dżuma” (Rambert – przemiana na rzecz poświęcenia się dla dobra ogółu; Cottard – przemiana pod wpływem doświadczeń życiowych; ojciec Paneloux – przemiana pod wpływem doświadczeń życiowych)
Camus Albert „Upadek”
Miłosz Czesław „Dolina Issy”
Orwell George „Rok 1984”
Salinger Jerome David „Buszujący w zbożu”

sztuka – rzeźba
Bernini Giovanni Lorenzo „Apollo i Dafne”

sztuka – film
Aronofsky Darren „Requiem for a dream”, „Requiem dla snu”
Bajon Filip „Przedwiośnie”
Barzman Paolo „Dr Jekyll i Pan Hyde”
Burton Tim „Big fish”
Coppola Francis Ford „Jeźdźcy Apokalipsy”
Falk Feliks „Komornik”
Forster Marc „Finding neverland”
Krauze Krzysztof „Plac Zbawiciela”
Kuźmiński Zbigniew „Nad Niemnem”
Park Chanwook „Oldboy”
Piekorz Magdalena „Pręgi”
Proyas Alex „Ja, robot”

O instruktorach

0 (0 Oceny)

166 Kursy

0 studenci

Darmowy