starożytność
Biblia „Nowy Testament” (taniec – kuszenie, taniec – pokaz wdzięku)
Biblia „Stary Testament” (taniec – miłość do Boga, taniec dziękczynny)
Parandowski Jan „Mitologia” (taniec kultowy)
średniowiecze
„Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (taniec zatraty)
renesans
Kochanowski Jan „Pieśń świętojańska o Sobótce” (taniec radości)
romantyzm
Krasiński Zygmunt „Nie-Boska komedia” (taniec upiorny, taniec orgiastyczny)
Mickiewicz Adam „Pan Tadeusz” (taniec narodowy)
Młoda Polska, modernizm
Kasprowicz Jan „Dies irae” (upiorny pochód – pląs ludzkości w dzień Sądu)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz „Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)” (taniec mgieł – symbol ulotności, delikatności, niepochwytności, wyjątkowości chwili)
Reymont Władysław Stanisław „Chłopi” (taniec – oznaka żywiołowości, wigoru)
Wyspiański Stanisław „Wesele” (taniec – oznaka narodowej bezsilności, marazmu)
dwudziestolecie międzywojenne
Żeromski Stefan „Przedwiośnie” (taniec – przedstawienie; taniec nasycony erotyzmem)
współczesność
Mrożek Sławomir „Tango” (taniec na gruzach wartości)
168 Kursy
0 studenci